|
Wiebelen en friemelen in de klas
Over de invloed van zintuiglijke
prikkelverwerking op leren
Auteurs:
Monique Thoonsen en Carmen Lamp. Paperback,
228 pagina's, Pica, 2015.
De auteurs hebben een zeer overzichtelijk en goed
leesbaar
boek geschreven over de invloed van de verwerking van zintuigprikkels
op leren. Zij zijn er in geslaagd om op een eenvoudige manier te
beschrijven op welke manier leerkrachten sensomotorische activiteiten
kunnen gebruiken waardoor het voor de leerling gemakkelijk wordt om op
te letten en mee te doen met de schoolse activiteiten.
Ze gebruiken de indeling van Winnie Dunn uit haar
boek Leven met Sensaties.
Leerlingen worden dan ingedeeld in vier groepen - een leerling die
onderprikkelt is en passief, onderprikkelt en actief, overprikkelt en
actief en overprikkelt en passief. In het boek van Dunn worden
dat
respectievelijk toeschouwers, zoekers, sensors en vermijders genoemd.
Na analyse van bepaald gedrag van de leerling wordt besloten of hij
kalmerende of activerende activiteiten nodig heeft. De grote kracht van
dit boek is het enorme aantal activiteiten of
strategieën die
je met een leerling of leerlingen kunt
toepassen. Strategieën
om te activeren en te kalmeren - op je stoel, naast je stoel,
in
het klaslokaal en buiten het klaslokaal. Het zijn
allemaal activiteiten die eenvoudig zijn toe te
passen en door de leerlingen gemakkelijk zijn uit te
voeren.
Eigenlijk worden alle situaties die bij het schoolse leven voorkomen
wel besproken. Van de
Van de leerkracht vraagt het wel een andere
benaderingswijze. Hij vraagt zich niet meer af, of de leerling wel
oplet, maar of de leerling wel voldoende geactiveerd of gekalmeerd
wordt om mee te kunnen doen. Het is te hopen dat veel
leerkrachten
worden uitgedaagd om deze strategien te gaan toepassen en zo op deze
andere manier naar de leerlingen gaan kijken. .
Een zeer overzichtelijken goed leesbaar boek,
dat
er verzorgd uitziet, met veel leuke
gekleurde tekeningen
waarin alle situaties van het schoolse bestaan aan de orde komen. Het
nodigt uit om meteen mee aan de slag te gaan. Aanbevolen voor
alle leerkrachten!
|
|
Wiebelen en friemelen hulpkaarten
Auteurs: Monique Thoonsen en Carmen Lamp. Een set van
55 geillustreerde kaarten van 8 x 8
cm, Pica, 2016.
Bij het boek 'Wiebelen en friemelen in de klas'
is als
aanvulling een set hulpkaarten verschenen.
Twintig kaarten met een activerende strategie, twintig met een
kalmerende strategie en 15 met strategieën om
klassikaal uit te voeren - zowel activerend als kalmerend.
Op de kaarten staan uit het boek
bekende en nieuwe strategieën of activiteiten.
Die worden beknopt uitgelegd met daarbij een
duidelijke tekening. Hierdoor is er weinig twijfel over de
uitvoering. Zeker wanneer de strategie al eerder is
toegepast, kun je in één oogopslag zien wat de
bedoeling is.
De kaarten bieden ook andere
gebruiksmogelijkheden. Je kunt leerlingen een kaart
laten
trekken, waarbij je alleen van te voren hoeft te bedenken of
het
een activerende of kalmerende strategie moet zijn, en of die individeel
of met meer kinderen moet worden uitgevoerd. Er zit dan ook
voor
de leerkracht een verrassingselement in. Dit maakt het voor de
leerlingen extra leuk.
Om de kaarten klassikaal te gebruiken zou je ze
eigenlijk nog wat groter willen. Maar met de behulp
van smartphone en digibord zijn ze waarschijnlijk wel
groot te projecteren. Zeker voor klassikale
activiteiten aan te raden.
|
|
Sensory
Integration
A Guide for Preschool Teachers.
Auteurs: Christy
Isbell en Rebecca Isbell Paperback, groot formaat, 144
pagina's, A Gryphon House Book, 2007.
Een
zeer
praktisch en duidelijk boek voor peuter- en
kleuterleidsters over
sensomotorische integratie problemen. Het boek is zeer
overzichtelijk ingedeeld en geeft een duidelijke omschrijving
van kinderen die prikkels zoeken, prikkels vermijden
of prikkels
vooral langs zich heen laten gaan. Daarnaast veel ideeën om de
klas zo in te richten dat het de sensomotorische integratie van alle
kinderen stimuleert, praktische oplossingen voor kinderen met
sensomotorische integratie problemen en een beschrijving van geschikte
materialen die op een goedkope manier zijn te maken of aan te
schaffen.
Dit
duidelijke en praktische boek, zonder teveel theoretische ballast, is
onmisbaar voor alle kleuter- en peuterleidsters en iedereen die met
groepen jonge kinderen werkzaam is. Ook heel geschikt voor
groepsleiding in het speciaal onderwijs of de gehandicaptenzorg. Je
kunt met dit boek meteen aan de gang. Natuurlijk biedt het
ook waardevolle informatie voor ouders van kinderen
met deze problemen en therapeuten.
|
|
Building
Sensory Friendly Classrooms.
To support children with challenging
behaviors.
Auteur: Rebecca
Moyes. Paperback, 102 pagina's, Sensory World, 2010.
Een
boek gericht op het omgaan met kinderen met sensomotorische integratie
problemen op school. Eerst wordt ingegaan op manieren om ongewenst
gedrag van een kind in de klas in kaart te
brengen en
daarna worden verschillende strategieën besproken om dat
gedrag te
verminderen. Op deze manier wordt ook duidelijk of de gekozen aanpak
succes heeft.
Een zeer praktisch
boek om
sensomotorische integratie strategieën wetenschappelijk
verantwoord
in het onderwijs toe te passen. Speciaal aanbevolen voor
leerkrachten
in het gewone- en het speciaal onderwijs.
|
|
Behavior Solutions for the Inclusive Classroom.
See a behavior. Look it up
Gedrag? Oplossingen!
Praktische oplossingen voor gedragsproblemen
in
het passens onderwijs.
Auteurs: Beth
Aune, Beth Burt , Peter Gennaro. Paperback, 151 pagina's, Duture Horizons, 2010.
Een boek gericht op het herkennen van opvallend gedrag
in de
schoolsituatie. Doordat er steeds meer kinderen met 'problemen' naar
het reguliere onderwijs gaan, worden leerkrachten
geconfronteerd
met gedrag dat ze niet eerder tegen kwamen. Het is een zeer praktisch
boek, waarin verschillende soorten opvallend gedrag worden beschreven,
hun mogelijke oorzaak en wat het kind daarmee tot uitdrukking wil
brengen en eventuele mogelijkheden om daar als
leerkracht mee
om te
gaan.
Speciaal aanbevolen voor
leerkrachten
en andere professionals in het gewone- en het speciaal
onderwijs.
De Nederlandse
vertaling Gedrag? Oplossingen! Praktsche oplossingen voor gedragsproblemen in het passend onderwijs is niet meer verkrijgbaar.
|
|
No
More Meltdowns
Positive
strategies for managing and preventing out-of-control
behavior.
Auteur: Jed
Baker. Paperback, 150 pagina's,
Future Horizons, 2008.
Dit boek biedt een handvat als bepaald gedrag van een
kind op
school
of thuis escaleert, en het kind niet reageert op de normale
pedagogische
aanpak van vaste regels en consequente aanpak. Jed Baker legt uit
dat escalerend gedrag geen onwil is van het kind, maar dat het
kind op dat moment geen andere mogelijkheden ziet. Het is zijn
manier om een bepaalde situatie te overleven.
Prikkelverwerkingsstoornissen of problemen met de sensomotorische
integratie, kunnen hiervoor de aanleiding vormen. Het is een
zeer
praktisch boek, waarbij de te nemen stappen zeer
systematisch worden aangegeven en waarbij als laatste
'redmiddel', alleen als al de andere strategieën niet werken,
het
gebruik van medicijnen kan worden overwogen.
Geschikt
voor
leerkrachten, ouders en andere hulpverleners die te maken
hebben
met kinderen waarvan het gedrag escaleert of dreigt te
escaleren.
|
|
Werken met Aandacht
Een
neuropsychologische benadering van de werkhouding.
Auteur: André
Rietman. Ingenaaid, A4 formaat, 113 pagina's,
Bazalt, 2009.
Een Nederlands boek waarin André Rietman in
eenvoudige
bewoordingen de invloed van de verschillende hersenniveaus op de
werkhouding beschrijft. De functie van vier niveaus wordt schematisch
onderscheiden: het autonome zenuwstelsel zorgt voor het functioneren
van het lichaam,
de hersenstam voor de prikkelverwerking of de alertheid, het
limbische systeem voor de motivatie
en de hersenschors voor bewust gebruik van aandacht.
Problemen in de werkhouding kunnen op alle vier niveaus worden
veroorzaakt en worden beïnvloed. In een schema wordt
aangegeven
dat de lagere niveaus meer invloed hebben op de hogere niveaus
dan
omgekeerd. Een kind waarvan het lichaam niet goed functioneert
-
te weinig slaap, ziek, verkeerde voeding - zal ook moeite
hebben
met alertheid, motivatie en aandacht.
Het duidelijke en zeer schematisch opgezette boek geeft
handvatten om inzicht te krijgen in de invloed die de
verschillende niveaus op de werkhouding uitoefenen. Daarnaast is er een
uitgebreide beschrijving hoe die werkhouding op de verschillende
niveaus
beïnvloed kan worden met veel praktische voorbeelden
en
observatielijsten. Het boek plaatst sensomotorische integratie,
prikkelverwerking of alertheid in een wat breder perspectief.
Zeer aanbevolen voor leerkrachten en andere
professionals werkzaam in het onderwijs.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|