Door het gebruik van de adviezen, activiteiten en spelletjes zullen problemen in de sensomotorische integratie verminderen. Hiervoor is het noodzakelijk om het kind zodanig aan te raken en te bewegen dat hij de prikkels die daarvan uitgaan, gaat gebruiken. Dat zal dan tot gedragsverandering leiden. U kunt het beste eerst rustig de adviezen doorlezen en daarna een activiteit kiezen om met uw kind te doen.
Adviezen
De beschreven adviezen zijn belangrijk bij het uitvoeren van de beschreven activiteiten en spelletjes en bij de omgang met uw kind in het algemeen. U kunt ze het beste rustig doorlezen en een advies wat u aanspreekt, uitproberen.
- Achter uw kind gaan staan
- Laat u niet door uw kind afleiden
- Geef uw kind tijd en ruimte om te reageren
- Maak er een spel van
- Denk positief over uw kind
- Doe dagelijks een activiteit of een spelletje
Het kiezen van de juiste activiteiten en spelletjes
Een spel of een activiteit is geschikt voor uw kind als hij het leuk gaat vinden. Dat is een teken dat hij de zintuigprikkels gebruikt. Om de juiste activiteiten of spelletjes te kiezen kunt u gebruik maken van onderstaande indeling. Het kan zijn dat er meer dan één van de onderstaande beschrijvingen op uw kind van toepassing is. U kunt ook gewoon een activiteit of spel kiezen die u aanspreekt. Het is vooral van belang dat uw kind de ‘lol’ van het aanraken en het bewegen gaat ervaren.
- Uw kind is druk
- Uw kind is angstig
- Uw kind is onhandig of er is bij hem DCD vastgesteld
- Uw kind heeft last van een allergie
- Uw kind is hoog sensitief
- Bij uw kind is ADHD vastgesteld
- Bij uw kind is autisme, PDD-NOS of het Asperger-syndroom vastgesteld
- Uw kind heeft het syndroom van Down
- Uw kind heeft een motorische handicap
- Uw kind heeft een verstandelijke handicap
- Uw baby heeft last van sensomotorische integratie problemen
- U hebt zelf last van sensomotorische integratie problemen
- Uw puber heeft last van sensomotorische integratie problemen
- Sensomotorische integratie problemen bij dementerende ouderen
- Last van prikkels na een hersenschuddung of een andere hersenbeschadiging
Activiteiten en spelletjes
- Huishoudelijke activiteiten
- Activiteiten met beide handen
- Zorg voor beweging
- Bewegen op school
- Sport en spel
- Het gebruik van gewichten
- Het gebruik van ‘trilmateriaal’
- Zitten op een bal of een balkussen
- Zitten op een bal aanraken met knuffel
- Zittend op een bal bewegen op muziek
- Zittend op een bal naar de televisie kijken
- Druk uitoefenen met een bal
- Boven op verschillende materialen liggen
- Inbakeren of rollen in een deken
- Slepen op een deken
- Over verschillende materialen rollen, kruipen en op knieën lopen
- ‘Schaatsen’ op matjes
- Aanraken en bewegen op schoot
- Iets om te voelen
- Verstoppen onder knuffels
- Verstoppen in een speelhuisje of onder een doek
- Spelen in een doos
- Spelen met scheerschuim
- Spelen met rijst
- Spelen met kastanjes
- Insmeren met bodylotion
- Masseren met verschillende materialen
- Het gebruik van een voetmassagebad
- Drinken met een rietje
- Bellen blazen
Els Rengenhart © 2018 Privacybeleid